Založ si blog

Váš depresívny partner: Čo by chcel, aby ste vedeli

Pre zdravého partnera býva ťažké pochopiť vnútorné prežívanie človeka, ktorý má depresiu. Pritom pre partnera trpiaceho depresiou môže byť jednoducho nemožné sformulovať a vysloviť, čo prežíva. Partnerovi však môžete porozumieť oveľa hlbšie, ak ako zdravší z vás máte určitú predstavu o tom, čo presne sa deje.

 Tu sú niektoré skutočné vyjadrenia ľudí, ktorí zažili depresie:

  • „Venuj dosť času tomu, aby si porozumel/a mojej chorobe – či už štúdiom on-line, čítaním kníh, alebo tým, že sa zúčastníš na sedení nejakej terapeutickej skupiny.“
  • „Nevyhadzuj mi na oči náklady spojené s mojou liečbou. Potrebujem lieky, a potrebujem aj terapiu. Čo je dôležitejšie: peniaze alebo môj život?“
  • „Hovor so mnou o tom,  čo môžem a nemôžem zvládnuť v danej chvíli. Nie som ani dieťa, ani nedotknuteľný/á. Neprestali sme byť plnohodnotný pár len preto, že som v depresii.“
  • „Sex bude musieť chvíľu počkať. Cítim sa preto previnilo, ale pomohlo by, keby si bol/a ochotná zvážiť ďalšie spôsoby, ako môžeme prežívať intimitu.“
  • „Chcem, aby môj partner/moja partnerka tiež chodil/a do poradne, pretože viem, že moja depresia ho taktiež postihuje.“
  • „Keby som mal/a rakovinu, alebo zlomenú nohu, podporoval/a by si mal. Prosím ťa, nejednaj so mnou inak len preto, že mojou chorobou je depresia. „
  • „Niekedy radšej popriem, že som v depresii – najmä ak si myslím, že ma za to partner/ka bude odsudzovať. Je jednoduchšie hnevať sa na neho/ňu a obviňovať ho/ju z mojich pocitov.“
  • „Keď som v depresii, nechápem, aké je byť „na druhej strane“ – na tom mieste, kde si každý myslí, že sa dostanem, len čo prekonám depresiu. To mi jednoducho pripadá príliš ťažké v čase, keď som depresívny/a. Nemôžem to „prekonať“ , aj keď by som si zúfalo želal/a, aby to šlo.
  • „Môžem nahlas hovoriť, že by si sa mal/a so mnou rozísť/rozviesť, pretože vidím, aký vplyv má moja choroba má náš život. Ale to, čo naozaj potrebujem, je, aby si tu bol/a pre mňa a aby si mi pomohol/la to prežiť. V takých chvíľach zo mňa nehovorí človek, ktorý sa do teba zamiloval, ale moja depresia.“
  • „Môže sa stať, že nerozpoznám, kedy začína moja depresia. Je jednoduchšie rozpoznať to zvonka ako zvnútra. Preto, aj keď to môže byť pre nás oboch ťažké, potrebujem počuť, že si si všimol/la zmeny mojej nálady a správania – pretože čím skôr sa dostanem k liečbe, tým lepšie

originálny blog: Kate Thieda – What Your Depressed Partner Would Like You to Know, http://blogs.psychcentral.com/wellness/2011/07/what-your-depressed-partner-would-like-you-to-know/

Tento článok je neoficiálnym prekladom anglického originálu. V článku Depresia je choroba píšem o dôvodoch, prečo takýmto spôsobom publikujem blogy zo zahraničia.

Novoročné predsavzatia: Zmeniť, alebo prijať?

01.01.2012

A je tu opäť ten čas… Čas, keď si ľudia hovoria, že od 1. januára (a „vezmú na to jed!“) začne rok, kedy ________! (Doplňte zvyk, ktorému sa darilo vyhýbať sa Vašim pokusom ho zmeniť posledných 365 a viac dní…). Predsavzatia súvisia so snahou jednoznačne zmeniť svoj život k lepšiemu. Na pomyselnej osi, ktorá má „prijatie“ na strane jednej a [...]

Vyššie riziko psychických problémov u homosexuálov

18.12.2011

Výskumy dokazujú, že homosexuálni ľudia zažívajú viac problémov s duševným zdravím, ako ľudia heterosexuálni. Vedúci výskumného tímu MUDr. Apu Chakraborty z University College London vo Veľkej Británii verí, že k zvýšenému riziku prispieva diskriminácia.

10 najlepších každodenných návykov, ktoré pomáhajú udržať depresiu na uzde

11.12.2011

Existujú určité veci, ktoré (ak sú pravidelné) mi pomáhajú udržať príznaky vlastnej depresie pod kontrolou. Niektoré z nich sú všeobecne známe, iné obvykle nie sú v centre nášho uvažovania – ale môžu byť tým rozhodujúcim momentom pre dosiahnutie duševného zdravia.

SR Prezidentka Čaputová Úradovanie Východ Prešov Návšteva

Čaputová: Z východu som nadšená, rada sa sem vraciam

25.04.2024 21:45

Prezidentka navštívila rusínske divadlo, evanjelické gymnázium, centrum pre obete násilia či národnú kultúrnu pamiatku na Solivare.

SR Bratislava EK Vláda Jourová RTVS MK Stretnutie TK BAX

Jourová rokovala s Ficom i Šimkovičovou: Nikto si neželá, aby Slovensko prišlo o peniaze EÚ, eurokomisia má však otázky

25.04.2024 19:57

EK diskutuje s vládou o zmenách v trestnom práve, ktoré vládna koalícia napriek žiadosti komisie presadila v zrýchlenom režime.

Lukasenkova atletka

Lukašenko prezradil, kedy odíde. Ženu na čele štátu nechce, ale atlétku, ktorá neznáša dúhové farby, by podporil

25.04.2024 19:00

Alexandr Lukašenko tvrdí, že Bielorusom sa žije oveľa lepšie ako pred tromi desaťročiami. Ako vyzerá porovnanie ich finančných pomerov so Slovákmi?

adela

Depresia je choroba, ktorá závažne ovplyvňuje nielen toho, kto ňou trpí, ale i množstvo ľudí okolo - partnera, rodinu, priateľov... Denne a neustále, vo vážnych i bežných situáciách. Vhodné riešenia a spôsoby pomoci sú pritom často iné, než by sa nám na prvý pohľad mohlo zdať. Čím viac sme ochotní o nej vedieť, tým viac dokážeme skutočne pomôcť.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 14
Celková čítanosť: 101836x
Priemerná čítanosť článkov: 7274x

Autor blogu

Kategórie