Založ si blog

Úzkosť mužov vs. úzkosť žien

Štatistika hovorí, že výskyt úzkostných porúch u žien je dvakrát častejší ako u mužov. Táto skutočnosť sa neobmedzuje iba na jeden druh úzkostných porúch: viac žien než mužov trpí tak všeobecnou úzkostnou poruchou, ako panickou poruchou, sociálnou fóbiou, agorafóbiou, posttraumatickým stresovým syndrómom, či rôznymi druhmi špecifických fóbií.

Principiálne však platí, že úzkostnými poruchami trpia aj muži a že ich problémy sú v lekárskej praxi často prehliadané, prípadne nie sú vhodne liečené.

 

To, či je váš partner je muž alebo žena, môže ovplyvňovať spôsob, ako prežíva svoje úzkosti a ako sa s tým vysporiadava.

 

Ženy a úzkosti

Existuje mnoho teórií o tom, prečo je u žien diagnostikovaná úzkosť vo vyššej miere:

  • hormonálne výkyvy: Niektorí vedci sa domnievajú, že mesačný cyklus môže úzkosť významne ovplyvňovať.
  • sexuálne zneužívanie a násilie: ženy sú častejšie v detstve, ale i v dospelosti obeťami sexuálneho zneužitia / násilia, čo môže viesť k reziduálnej úzkosti.
  • spoločenské prijatie, uznanie: V modernej spoločnosti mnoho žien “zvláda všetko” –  pracujú na plný úväzok, sú primárne zodpovedné za starostlivosť o deti, hladký beh domácnosti, a pod., a preto sa chápe ako  “prirodzené”, že sú nervózne a v strese.
  • častejšie vyhľadanie pomoci: Ženy idú k lekárovi a hľadajú radu častejšie než muži, čo tiež môže znamenať, že im je aj častejšie úzkostná porucha diagnostikovaná.
  • vyššia pravdepodobnosť diagnostikovania pri inej duševnej chorobe, napr. depresii: opäť, pretože ženy vo všeobecnosti častejšie vyhľadajú odbornú pomoc, úzkosť je často diagnostikovaná ako pridružený problém.

Muži a úzkosti

V prípade mužov, ktorí trpia úzkosťou, sa dejú často nasledujúce veci::

  • nesprávna diagnóza: záchvaty paniky sú často chybne lekárskymi odborníkmi vnímané ako príznaky infarktu myokardu alebo iných fyzických ochorení. (pre viac informácií pozri tento článok v časopise Men’s Health)
  • kultúrne očakávania: V našej kultúre sa všeobecne prijíma a očakáva, že muži by nemali žiadať o pomoc alebo sa priznať, že majú nejaký problém, kým nie je úplne očividné, že je treba niečo urobiť.
  • samoliečba: U mužov je viac pravdepodobné, že sa budú snažiť odbúrať svoju úzkosť konzumáciou alkoholu alebo dostupných drog, namiesto toho, aby vyhľadali odbornú pomoc.

Čo funguje u oboch pohlaví

Bez ohľadu na pôvod úzkosť; fakt, či váš partner je muž alebo žena, či dokonca to, či bola úzkosť oficiálne diagnostikovaná, niektoré zmeny životného štýlu môžu pomôcť vášmu partnerov zmierniť prežívanú úzkosť. Tu je zopár námetov, čo môžete vy a váš partner urobiť pre zníženie úzkosti a jej úlohy vo vašom vzťahu:

  • diéta a cvičenie: zdravá strava a pravidelné intenzívne cvičenie môže hrať dôležitú úlohu pri znižovaní hladiny úzkosti.
  • obmedzenie využívania IT prostriedkov: Vypnite svoj iPhone či Blackberry! Odpojenie sa čo i len na niekoľko hodín môže značne znížiť pocit, že  “sa o _____ musím sa postarať hneď teraz!”
  • obmedzte vplyv médií: ak budete menej vystavení informáciám o „všetkých problémoch na svete“, bude to rozhodne prospešné.
  • zredukujte svoje povinnosti: Ak je váš partner je jeden z tých, čo sú neustále „preťažení“ a „zaneprázdnení“, porozprávajte s ním o tom, čo je naozaj nutné urobiť a čo môže spraviť niekto iný, prípadne sa dá odložiť na neskôr.
  • pravidelný spoločný čas: Vo vzťahu je riešenie problémov, ktoré môžu byť príčinou úzkosti, dôležité, no rovnako dôležité je nájsť si čas na zábavu a pohodu a zabudnúť na “dospelácke” zodpovednosti.
  • duševné cvičenie: Naučiť sa meditovať, alebo dokonca na päť minút sledovať svoj dych, preukázateľne výrazne znižuje úzkosť. Absolvovanie online audio kurzu alebo navštevovanie meditačných skupín a spoločný tréning vám môžu priniesť viacero pozitív.

Originálny blog: Kate Thieda – Men’s Anxiety vs. Women’s Anxiety, http://blogs.psychcentral.com/wellness/2011/08/mens-anxiety-vs-womens-anxiety/

Tento článok je neoficiálnym prekladom anglického originálu. V článku Depresia je choroba píšem o dôvodoch, prečo takýmto spôsobom publikujem blogy zo zahraničia.

Novoročné predsavzatia: Zmeniť, alebo prijať?

01.01.2012

A je tu opäť ten čas... Čas, keď si ľudia hovoria, že od 1. januára (a „vezmú na to jed!“) začne rok, kedy ________! (Doplňte zvyk, ktorému sa darilo vyhýbať sa Vašim pokusom ho zmeniť viac »

Vyššie riziko psychických problémov u homosexuálov

18.12.2011

Výskumy dokazujú, že homosexuálni ľudia zažívajú viac problémov s duševným zdravím, ako ľudia heterosexuálni. Vedúci výskumného tímu MUDr. Apu Chakraborty z University College London viac »

10 najlepších každodenných návykov, ktoré pomáhajú udržať depresiu na uzde

11.12.2011

Existujú určité veci, ktoré (ak sú pravidelné) mi pomáhajú udržať príznaky vlastnej depresie pod kontrolou. Niektoré z nich sú všeobecne známe, iné obvykle nie sú v centre nášho uvažovania viac »

Španielsko, Barcelona, útok

Šoféra dodávky, ktorá útočila v Barcelone, zabili v Cambrils

18.08.2017 22:14

Šoférom dodávky, po ktorom španielski policajti intenzívne pátrali, bol 17-ročný Moussa Oukabir.

Venezuela, kríza, nepokoje, Nicolás Maduro

Nové ústavodarné zhromaždenie prevzalo právomoci parlamentu

18.08.2017 21:36

Novozvolené ústavodarné zhromaždenie vo Venezuele prevzalo v piatok právomoci opozíciou ovládaného parlamentu.

Milan Žitný

Žitný: Ak sú podmienky, útok sa stane kdekoľvek

18.08.2017 20:00

Teroristickým útokom na verejných priestranstvách sa nedá zabrániť, povedal v rozhovore pre Pravdu bezpečnostný analytik Milan Žitný v súvislosti s tragédiou v Barcelone.

Steve Bannon

Hlavný stratég Bieleho domu Steve Bannon končí vo svojej funkcii

18.08.2017 19:25, aktualizované: 20:41

Hlavný stratég Bieleho domu Steve Bannon končí vo svojej funkcii. Dohodol sa na tom so šéfom personálu Johnom Kellym.

adela

Depresia je choroba, ktorá závažne ovplyvňuje nielen toho, kto ňou trpí, ale i množstvo ľudí okolo - partnera, rodinu, priateľov... Denne a neustále, vo vážnych i bežných situáciách. Vhodné riešenia a spôsoby pomoci sú pritom často iné, než by sa nám na prvý pohľad mohlo zdať. Čím viac sme ochotní o nej vedieť, tým viac dokážeme skutočne pomôcť.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 14
Celková čítanosť: 63929x
Priemerná čítanosť článkov: 4566x

Autor blogu

Kategórie